چرا خدا را «مالك يوم الدين» مى‏خوانيم، مگر او مالك دنيا نيست؟

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
   
 
خير چنين نيست؛ چنانكه اگر گفتيم: مردم بايد خانه‏هاى خود را رو به خورشيد بسازند، به اين معنا نيست كه خورشيد به ما و خانه ما نياز دارد.
نه تنها خدا كه بسيارى از مخلوقات خداوند نيز به انسان نيازى ندارند و اين انسان است كه از همه محتاج‏تر؛ ولى از همه متكبرتر است.
مثلاً اكسيژن، دريا، ماهى‏هاى دريا، جنگل‏ها، باد و باران، پرندگان، چرندگان و زنبور عسل محتاج ما نيستند؛ ولى انسان به همه اينها نياز دارد.
بنابراين؛ اگر ما مى‏گوييم حمد و ستايش الهى لازم است به خاطر آن است كه وجود ما و رشد ما و ادامه‏ى زندگى و حلّ مشكلات و كمبودهاى ما تنها به دست اوست. او كه رحمت را بر خود واجب كرده است. «كتب على نفسه الرّحمة»(3) آيا ما ستايش را بر خود واجب نكنيم.
حمد و ستايش ما به پاس رحمت گسترده‏ى او، «و رحمتى وسعت كلّ شى‏ء»(4) و به نوعى انجام وظيفه است.
; « 51206 »l
پرسش: چرا خدا را «مالك يوم الدين» مى‏خوانيم، مگر او مالك دنيا نيست؟
پاسخ: اولاً؛ خداوند مالك همه چيز و همه جا و براى هميشه است؛ بر خلاف مالك بودن انسان كه نه مالك همه چيز است و نه مالك همه جا و نه براى هميشه.
مالكيّت خداوند حقيقى است؛ ولى مالكيّت انسان اعتبارى.
مالكيّت خداوند همراه با احاطه و سلطنت است؛ ولى گاهى ما مالك گنجشكى هستيم؛ ولى تحت سلطه ما نيست.
مالكيّت ما تنها در زمان حيات ما مى‏باشد و بعد از مرگ، ديگران مالك مى‏شوند.
مالكيّت ما انتقال يافته از ديگران است؛ ولى خداوند مالك همه چيز بوده و مى‏باشد؛ بنابراين حساب مالكيّت خداوند از حساب مالكيّت ما جداست و هرگز قابل مقايسه نيست.
ثانياً؛ در دنيا به دليل وجود واسطه‏ها و اسباب، نسبت‏ها و خويشاوندى‏ها، دوستان و آشنايان، خانواده و فرزندان، مال و ثروت، زبان و هنر، حيله و تدبير، انسان خود را صاحب قدرت و نصرت مى‏داند و از خدا غافل مى‏شود تا آنجا كه مثل قارون مغرورانه مى‏گويد: مال و ثروت را خدا به من نداده است؛ بلكه بر اساس علم و تخصّص و زرنگى خودم به دست آورده‏ام. «انّما أوتيتُه على علمٍ عندى»
امّا روز قيامت تمام اين دلبستگى‏ها و وابستگى‏ها بى‏اثر مى‏شود: واسطه و اسباب از بين مى‏رود. «تقطّعت بهم الاسباب»(بقره، 166.)
خويشاوندى و نسبت‏ها از بين مى‏رود. «فلا أنساب بينهم»(مؤمنون، 101.)
مال و ثروت ارزشى ندارد. «لاينفع مال و لابنون»(شعراء، 88.)
بستگان كارايى ندارند. «لن‏تنفعكم أرحامكم و لا أولادكم»(ممتحنه، 3.)
گاهى اجازه حرف زدن و عذرخواهى هم داده نمى‏شود. «و لايؤذن لهم فيعتذرون»( مرسلات، 36.)
قدرت فكر و تدبير از دست آنها گرفته مى‏شود. «ترَى النّاسَ سُكارى‏»(حج، 2.)
آرى، در چنين روزى كه همه رزق و برق‏ها و جلوه‏ها رنگ مى‏بازد، مالكيّت خداوند با تمام وجود جلوه مى‏كند.
بنابراين مراد از «مالك يوم الدّين» اين است كه گرچه خدا مالك مطلق دنيا و آخرت است؛ امّا مالكيّت خداوند در آن روز بيشتر جلوه مى‏كند.
كوتاه سخن آنكه «مالك يوم الدين» همان معنايى را مى‏دهد كه در آيه ديگر مى‏خوانيم: «يوم لاتملك نفس لنفس شيئا و الامر يومئذ للّه»(نفطار، 19) و يا در جاى ديگر مى‏خوانيم: «لمن الملك اليوم للّه الواحد القهّار»(غافر، 16.)

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: خدا

تاريخ : سه شنبه 11 اسفند 1394 | 19:7 | نویسنده : یه بنده خدا |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کار آفرین ها